ऐतिहासिक स्थल वाल्मीकि आश्रम छायामा

नारायण ढुङ्गाना
रत्ननगर (चितवन), १० साउन । प्राकृतिक दृष्टिले समेत अति सुन्दर लाग्ने चितवन माडीको एउटा कुनामा रहेको वाल्मीकि आश्रम ऐतिहासिक रुपमा समेत प्रख्यात ठाउँ हो ।

chitwan-mapत्रेतायुगको कथा जोडिएको यो स्थानमा कुख्यात डाँकु रहेका रत्नाकरले ब्रह्मज्ञान प्राप्त गरेर महर्षि वाल्मीकि बनेका थिए । उक्त क्षेत्रसँग सीता र लव–कुशको प्रसङ्गसमेत जोडिन्छ । हिन्दुको पौराणिक महत्व बोकेका छ आश्रमको रामायणमा पनि वर्णन छ ।

सुन्दर नारायणी नदीको काखमा निकुञ्ज समीप रहेको रमणीय, वन्यजन्तु र चराचुरुङ्गीको क्रिडास्थल, ऐतिहासिक एवम् धार्मिक महत्वको यो क्षेत्र आफैँ छायामा छ । “चितवनवासीका लागि यो हीरा हो,” आश्रमका पुजारी शेखर सुवेदीले भन्नुभयो – “नेपालीले हीरा चिन्नै सकेनन् । म भन्छु, उत्तरको सगरमाथा ग्रेटवाल भएजस्तै यो दक्षिणको ग्रेटवाल हो ।”

चितवनको माडी नगरपालिका–९ मा पर्ने निकुञ्जको पश्चिम भारतको सिमानामा वाल्मीकि आश्रम रहेको छ । चितवनको जिल्ला सदरमुकाम भरतपुरबाट एक सय किलोमिटर टाढा वाल्मीकि आश्रम अवस्थित । नेपालमा भएको उक्त धार्मिक क्षेत्रमा नेपालीको उपस्थिति न्यून छ भन्दा तपाईंलाई आश्चर्य लाग्न सक्ला । तर नेपालीभन्दा दोब्बर जसो भारतीय यहाँ पूजा गर्न आउने गरेका छन् ।

उत्तर छेउमा १४ सुकुम्वासी परिवारका झुप्रा, दक्षिण छेउमा सशस्त्र प्रहरीको सीमा सुरक्षा पोष्ट, पूर्वपट्टि चितवन निकुञ्जको घना जङ्गल छ । बीचमा दुईवटा सुन्दर मन्दिर छन् । “यहाँ इतिहासकार, सरकारी अधिकारी, सञ्चारकर्मी कोही आउँदैन,” पुजारी शेखर सुवेदीले दुखेसो गर्दै भन्नुभयो – “ऐतिहासिक क्षेत्रको कसैलाई माया छैन ।”

अढाइ लाख वर्ष अघिको लुम्बिनी त्यस्तो भइसक्यो, साढे १७ लाख वर्ष अघिको बाल्मीकिलाई जिल्लावासीले नै नचिन्नु विडम्बना रहेको सुवेदी बताउनुहुन्छ । नेपालकै यस गौरवलाई सिङ्गार्न चासो नदिएकामा दुखेसो गर्छन् स्थानीयवासी । “यत्रो ठूलो तीर्थ किन हेला ?” – सुवेदीको प्रश्न छ ।

बाक्लो चहलपहल हुनुपर्ने वाल्मीकि आश्रममा कुनै भ्रमण टोलीबाहेक दैनिक ५०÷६० जना मात्रै आउने गरेका छन् । आएकाहरु पनि अधिकांश भारतीय हुन्छन् ।

वाल्मीकि आश्रम निर्माण उपभोक्ता समितिका सचिव मदन ज्ञावली साँच्चिकै वाल्मीकि आश्रममा राज्यको दृष्टि पुग्न नसकेको बताउनुहुन्छ । पर्यटन बोर्ड, सहरी विकासलगायत क्षेत्रबाट कार्यक्रम आए पनि निकुञ्जको कारण विकास हुन नसकेको उहाँको भनाइ छ । यसले गर्दा अहिले पनि आश्रम ओझेलमा छ । यसको विकासका लागि सबै लाग्न जरुरी भएको स्थानीयवासी माला व्यापारी यमबहादुर थापाको भनाइ छ ।

ऐतिहासिक महत्व बोकेको आश्रम आसपासमा धेरै पौराणिक कुरा पाइन्छन् । अमृत कुवा छ । लवकुशले घोडा बाँधेको खम्बा छ । सीताले प्रयोग गरेको सिलौटो छ । यहाँ आएका आगन्तुक सिलौटो पिसेको तस्बिर लिएर मात्रै जाने गरेका छन् । नजिकै वाल्मीकिको समाधिस्थल छ । लवकुशको जन्मस्थल, शिक्षादीक्षा दिएको ठाउँ, उनीहरुले खेलेको स्थान र आकर्षक विष्णु चक्र पनि छ । वाल्मीकिले रामायण यहीँ बसेर लेखेको भनाइ छ । अठासी हजार ऋषिले हवन गरेको कुण्ड जीर्ण बनेको छ । प्राचीन हवनद्वारबाट मानिस आवतजावत गर्छन् । यी सबै क्षेत्र जीर्ण छ । एउटा मन्दिर दुःखसुखले बनाएको भए पनि अधिकांश जीर्ण भएका छन् । भारत मोतिहारीकी शालिनी कुमारी सीताले प्रयोग गरेको सिलौटो पिस्दै हुनुहुन्छ । उहाँका परिवारसहित पाँचजना सँगै घुम्न आएका छन् । “देख्ने के लिए आया हुँ,” शालिनीले हिन्दीमै भन्नुभयो, “याँ पे शान्ति मिल्ती हे ।” पहिलो पटक वाल्मीकि आश्रम आएकी शालिनीले पढेको आधारमा जानकारी पाएर घुम्न आएको बताउनुभयो । आधी शिव र आधी विष्णुको अवतार भएको मूर्ति आकर्षक देखिन्छ । तर विडम्बना राम्रो एउटा शौचालयसमेत छैन भने खानेपानीको व्यवस्था पनि हुन सकेको छैन ।

सीता पातल भासिएको स्थान
किंवदन्तीअनुसार गर्भिणी भएर वाल्मीकि आश्रममा पुगेकी सीताले लवकुशलाई सो क्षेत्रमा जन्म दिएकी थिइन् । उनीहरुको शिक्षादीक्षासमेत सोही स्थानमा भएको थियो । सोही ठाउँबाट सीता पातल भासिएको भन्ने भनाइसमेत छ । सीता आउनुको पनि छुट्टै कथा छ । लङ्काबाट रावणलाई जितेर फर्किएपछि केही समय रामराज्य चल्यो । रामले जनतालाई केही समस्या छ कि भनेर बुझ्न गाउँमा दूत पठाए । एउटा धोबीले नसोधी माइत गएकी श्रीमतीलाई कुट्दै गएको दूतले देखेछ ।

‘म रामजस्तो हो, हरण गरेपछि पनि चोखी छ भनेर ल्याउने’ भनेर कुटेको दृश्य दूतले रामलाई सुनाएछ । त्यसपछि रामले गर्भिणी सीतालाई निकालेपछि वाल्मीकि आश्रम आएको किंवदन्ती रहेको हिन्दु धर्मका गुरु रामेश्वर खनाल बताउनुहुन्छ ।

भारत भूमि हुँदै जानुपर्ने समस्या
चितवनको माडीमा पर्ने वाल्मीकि आश्रम जान भारतको भूमि टेक्नुपर्छ । यसका कारण भक्तजनलाई सास्ती छ । नवलपरासी त्रिवेणी क्षेत्रको दशगजाबाट आठ किलोमिटर भारतीय भूमि छिचोलेर आश्रम पुगिन्छ । ६ किलोमिटर क्षेत्र भारतको वाल्मीकि टाइगर रिजर्व हिँड्नुपर्छ । ठाउँठाउँमा भारतीय सुरक्षाकर्मीबाट जाँच हुन्छ ।

त्रिवेणीधामबाट हिउँदमा डुङ्गा चल्ने गरेपनि नदीमा जोखिम यात्रा हुने भएकाले धेरै मानिस भारत हुँदै जाने गरेका छन् । यही झन्झटले मानिस जान चाँहँदैनन् । सशस्त्र प्रहरीका प्रहरी नायब निरीक्षक दिनेश शाह सर्वसाधारणलाई भारत भएर आउनुपर्दा सास्ती हुने गरेको बताउनुहुन्छ । “भारत हुँदै आउँदामा खल्लो लाग्यो,” पश्चिम चितवनबाट वाल्मीकि आश्रम पुग्नुभएकी वसुन्धरा थापाले भन्नुभयो, “आफ्नै जिल्ला भारत नै पो हो कि भन्ने लाग्ने क्या !”


Facebook Comment


No ads found for this position